Skip to content

Hoeveel tijd kost het nou om… ?

16 nov

Heb jij dat scherp? Weet je hoeveel tijd het je kost om die ene klus voor jouw klant te klaren? Kan je een goede inschatting maken ook al heb je het nog nooit gedaan? En weet jij nu werkelijk hoeveel tijd je eigenlijk spendeert aan het promoten van je business, het evalueren en bijsturen of zelfs het contact wat je met (potentiële) klanten hebt? Ik beloof je, dit gaat geen blog worden over time management in de zin van “pak je agenda erbij en ga eens je taken in blokken indelen”. Dit gaat over héél iets anders, wat in mijn ogen namelijk nog veel waardevoller is.

Je schiet er altijd zelf bij in

Als er iets is wat ik zie gebeuren bij mijn klanten, dan is het dan ze steevast tijd tekort komen voor zichzelf. Niet alleen privé (want ja ook in de avond en het weekend wordt de mailbox gecheckt en gewerkt, wat écht niet nodig is en zou moeten zijn!), maar ook zakelijk. Het wordt dan afgedaan onder het mom van “ach ja, bij de loodgieter thuis hè?”. Maar het is niet grappig, het is niet iets wat je weg kan wuiven… niet wanneer je het groeien van je business en gezond houden van jezelf serieus neemt. Ik zie je werkelijk waar niet de meest succesvolle versie van jezelf leven of in vrijheid ondernemen wanneer je bij elke klus jezelf in de vingers snijdt qua tijd of wanneer je constant deadlines en planningen aan het schuiven ben door de grillen van een ander. Jij eigenlijk ook niet toch?

Mijn eerste tip? Denk eerst eens logisch na over het HELE plaatje

Vind je het lastig om de tijd te schatten voor een bepaalde klus? Neem dan eens het hele project van A tot Z door:

  1. Kennismaking
  2. Offerte
  3. Onderhandeling
  4. Bevestiging
  5. Onderzoek start project/opdracht
  6. Uitwerken werkwijze en evt. om goedkeuring vragen
  7. Feedback moment #1
  8. Uitwerken opdracht
  9. Feedback moment #2
  10. Puntjes op de ‘i’
  11. Feedback moment & finale check #3
  12. Afronding
  13. Evaluatie & afspraken mogelijk vervolg

Dat zijn nogal wat punten toch? En wanneer het gaat om de start van een nieuwe samenwerking heb ik nog niet eens een eventuele overdrachtsfase meegenomen!

Wat reken je nu echt?

En ik hoor je denken, poe… “maar als ik dat allemaal door moet rekenen?!” Want ik ken je, jouw offerte baseer je waarschijnlijk alleen op de punten 6, 8 en 10. Mogelijk reken je ook iets voor de feedback moment, maar de rest is ‘free of charge’, toch? MIS! Met deze werkwijze snijd jij je echt GIGANTISCH in de vingers. Dit is een gevalletje, gemiste kans, gedoemd om te mislukken. En misschien schuurt dat een beetje, want je doet het altijd al zo en het gaat je best aardig.

Maar stel je nou voor dat we weer een dienstverband in zouden stappen 🙂 Stel je voor dat je ook dan alleen betaald zou krijgen voor de punten 6, 8 en 10 en vooruit, ook de feedback momenten. Zou jij alle andere tijd dan in je avonden en weekenden voorbereiden en uitwerken? Is dat dan ook nog extra werk, nee toch? Waarom dan nu, als zelfstandig ondernemer, dan wel?

Mijn tweede tip, bereken marges!

Natuurlijk gaat geen enkele opdrachtgever akkoord met het berekenen van jouw uurtarief over de kennismaking en het opstellen van de offerte. Zou zitten we (inmiddels) niet meer in elkaar. Betekent het dan dat dit allemaal gratis tijd is? En wat nu als iemand de offerte afwijst? Wat doe je dan?

Ik geloof in het rekenen van marges wanneer we het hebben over de berekeningen van de prijs van de opdracht. Stel dat bovengenoemde punten 6, 8  en 10 je zo’n 4 uur werk kosten qua uitvoeren. En ik neem even het hele rijtje van 1 tot en met 13… dan weet ik dat het gehele rijtje je minstens 6 uur gaat  kosten. Ik zou dan adviseren om dus geen 4 uur op de offerte te zetten, maar 6 uur. Het maakt dat ik, wanneer de kennismaking lekker vlot verloopt, de feedback momenten fijn lopen en we eventueel nog verder gaan samenwerken je misschien zelfs nog wel wat tijd over houd om iets extra’s te doen. Is de klant langzaam, verloopt de opdracht moeizaam of wordt er met deadlines geschoven? Dan kom je prima uit in die 6 uur en schiet je er zelf niet gigantisch bij in!

Vind je dit teveel gedoe? Denk dan eens na om je uurtarief te verhogen… want van 4 x € 45,00 voor bovenstaande opdracht kan je niet leven! Pak dan je marge in je uurtarief, zodat je goed betaald wordt voor wat je doet en je vrijheid creëert in het proces rondom de opdracht heen.

En als allerlaatste…

Vergeet alsjeblieft niet dat goed werk leveren tijd kost. Tegenwoordig lijkt het wel alsof we alles zomaar moeten kunnen, dat er geen of nauwelijks voorbereiding hoeft te zijn en dat we ons continue flexibel op moeten stellen. Ik weet het, ook ik heb met dit soort verwachtingen gewerkt. Maar de opdrachten waar ik snel en flexibel perfectie moest leveren, zijn altijd de opdrachten geweest waar ik me het minst vrij voelde. Het waren de opdrachten die me het meest stress gaven. En dat is logisch, want het klopt niet. Ik weet dat jij dat ook weet en daarom wilde ik deze blog voor je schrijven. Omdat ik je graag help de rust en de vrijheid weer terug te brengen in je business, zodat je echt al jouw ambities waar kan maken.

Vond je dit een nuttige blog? Weet dat dit slechts één van de tips was die ik mijn klanten mee geef tijdens het Project Wings traject. Het traject wat je helpt écht succesvol online te ondernemen, doordat we samenwerken aan het bouwen van een business die vóór je werkt, waar je al jouw ambities kwijt kan, zonder het gevoel te krijgen opgeslokt te worden door je bedrijf. Wil je (nader) kennismaken en bespreken of onze samenwerking je gaat helpen je business duurzaam te groeien? Plan dan een kennismaking in via deze link.

Was dit blog waardevol voor je?

Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?

Elke week schrijf ik mijn blogs die ik uitsluitend via de mijn nieuwsbrief verspreid (dus niet via social media). Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs wekelijks in je mailbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Heb jij mijn e-book al gedownload?

Mijn e-book 'Van leuke business naar serieus bedrijf' helpt je naar jouw Masterplan voor een succesvol bedrijf!

Ook leuk om te lezen

startend va klanten vinden

Durf jij moeilijke keuzes te maken om je bedrijf te groeien?

is ondernemen iets voor jou

En weer is er een week voorbij…

wie staat centraal in je business

Om wie draait het nu eigenlijk in jouw business?

Laat een bericht achter

Laat een reactie achter





Scroll To Top