Skip to content

Zie jij ook altijd kansen en meer potentie voor jouw klanten?

31 aug

Ik weet hoe frustrerend dat soms kan zijn in jouw rol als VA of Marketeer. Jouw klant vraagt je een bepaalde opdracht uit te voeren en tijdens het overleg zie je hoe het nog beter, mooier en effectiever kan zijn. Misschien spreek je jouw visie nog wel voorzichtig uit, maar ook grote kans dat je inmiddels geleerd hebt dat je jouw ideeën beter voor je kan houden of het op andere manier langzaam moet introduceren.

Zo ken je vast het moment dat je kant en klare teksten aangeleverd krijgt waar je nekharen van overeind gaan staan; want ze zijn zó niet passend bij het beeld dat jij hebt van jouw klant en dit delen op de manier waarop zij verlangt gaat haar gewoonweg niet resultaat opleveren wat ze voor ogen heeft… het is eigenlijk doodzonde om het op deze manier aan te pakken.

Voorzichtig geef je nog wat suggesties ter verbetering of stel je vragen die haar in de juiste richting doen denken. Goh, als jij toch eens voor één dag de leiding zou krijgen hè, poe, je handen jeuken!

Wat nu als ik je vertel dat je die leiding op dit vlak gewoon zou mogen pakken, wat roept dat dan bij je op?

  1. “Ja hoor, hartstikke leuk… makkelijker gezegd dan gedaan”
  2. “Nou maar dat is toch helemaal mijn plaats niet? Klant is koning!”
  3. “Dat ken je mijn klant nog niet, die weet EXACT wat ze wilt”

🙂

Nogmaals, ik weet hoe frustrerend het kan zijn, been there done that, bought the t-shirt!

En toch zijn die gedachtes niet waar. Stel je voor… je gaat ouderwets naar het reisbureau (ken je die nog?) en vraagt de reisagent reis X voor bedrag Y voor jou te boeken. Dan verwacht jij natuurlijk dat dat netjes uitgevoerd wordt. Jij hebt immers al weken zitten Googlen waar de volgende droomvakantie naartoe zou gaan – zeker met deze zomer nog vers in het geheugen – de volgende reis moet echt fantastisch zijn!

Maar wat gebeurt er nu? De dame of heer in kwestie praat terug… en je wordt geïnformeerd over een superdeluxe hotel in hetzelfde dorpje, maar dan dichter aan het strand, met een beter restaurant en grotere kamers mét bad. En dat voor dezelfde prijs als de reis die je eerder had uitgezocht. Vind je het brutaal wanneer dit aanbod wordt voorgesteld? Of sta je te jubelen en vraag je je direct af of je misschien niet toch nog een paar extra dagen erbij kan boeken?

Maar nu de vraag: hoe zou je het vinden als je er toch eens achteraf er achter komt dat reisagent van dit GEWELDIGE reisaanbod wist, maar het jou niet voorstelde?

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik zou er flink van balen… het gevoel hebben dat ik misleid ben en sowieso geen vertrouwen meer hebben in dat reisbureau. Nu zal jouw klant vast niet direct het vertrouwen in je opzeggen, maar het zou wel een smet zijn op jullie relatie wanneer je achteraf moet toegeven dat je wist dat een andere aanpak beter zou werken, maar je het niet jouw plaats vond om haar daar op te wijzen, toch?

Je bent het dus eigenlijk zelfs nog verplicht om jouw betere aanbod voor te leggen aan je klant, het potentieel wat jij ziet met haar te bespreken, zelfs wanneer dit misschien net wat extra uren qua investering kost… want die investering gaat ze dubbel en dwars terug verdienen!

Maar hoe pak je dat nu aan?

Hoe je het ook wel wil wenden of keren, allereerst is het belangrijk dat je leert te staan voor jouw expertise – daarmee bedoel ik dat je echt mag leren geloven en vertrouwen dat dat wat jij doet uniek is, dat men behoefte heeft aan jouw unieke aanpak en dat jij het waard bent om zelfverzekerd jouw aanbod te verkopen.

We zijn geen werknemers meer, in de ondernemerswereld verwacht men dat JIJ de professional bent wanneer je een opdracht aanneemt. Er is geen directie, manager of collega meer waar je op terug kan vallen of wie je de schuld kan geven, you’re on your own.

En ja, dat is fantastisch en eng tegelijkertijd!

Maar weet dat je er niet alleen voor staat en dat ik je graag help om handvatten te krijgen die je in kan zetten wanneer je de volgende keer met een beter plan of betere aanpak voor de opdracht van jouw klant rondloopt en je haar wilt voorstellen om het anders, groter of beter aan te pakken.

Meld je aan voor het webinar ‘Ga staan voor jouw expertise’ op donderdag 10 september om 11:00 uur en ik leer je:

  • hoe je kan bepalen wat jouw expertise nu eigenlijk is;
  • wat de waarde daarvan is voor jouw klant;
  • hoe je jouw expertise in een onweerstaanbaar aanbod giet;
  • wat je ook nog eens durft te verkopen!

Ben jij erbij? Klik dan door naar de aanmeldpagina en geef je op!

Was dit blog waardevol voor je?

Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?

Elke week schrijf ik mijn blogs die ik uitsluitend via de mijn nieuwsbrief verspreid (dus niet via social media). Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs wekelijks in je mailbox!

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Heb jij mijn e-book al gedownload?

Mijn e-book 'Van leuke business naar serieus bedrijf' helpt je naar jouw Masterplan voor een succesvol bedrijf!

Ook leuk om te lezen

is ondernemen iets voor jou

En weer is er een week voorbij…

ondernemers-planning

Krimpt jouw eeuwige ToDo-lijst ook nooit?!

is ondernemen iets voor jou

Hoeveel tijd kost het nou om… ?

Laat een bericht achter

Laat een reactie achter





Scroll To Top