Er is een belangrijk onderdeel wat vaak vergeten of een ondergeschoven kindje is binnen een online onderneming. Mogelijk mist ook jouw online business dit onderdeel. Niet omdat je er geen kennis over hebt, maar omdat het zo groot is, dat het simpelweg over het hoofd wordt gezien.
Waarschijnlijk was jij enige jaren terug nog werkzaam in dienst van een werkgever ofwel ‘baas’ (inmiddels heb je vast net zo’n nare bijsmaak bij dit woord als ik). Elke werkdag ging je naar kantoor, je begroette de receptioniste en jouw collega’s, zette jouw computer aan en haalde een kop koffie.
Je had een plek binnen kantoor dat van jou was, strategisch geplaatst ten opzichte van jouw collega’s.
Hier was uiteraard over nagedacht. Jij zat dicht bij het team in de buurt, was goed zichtbaar en zo ook goed benaderbaar. Je was van de laatste nieuwtjes binnen het bedrijf op de hoogte omdat alle gesprekken voor jou goed hoorbaar waren. Zo wist je ook altijd de juiste persoon, bij de juiste taak te vinden, voor jezelf en voor anderen.
Iedereen wist jij op waarde te schatten en hoewel je veel wist en deed, had je toch jouw eigen bureau en eigen taken. Inmiddels werk je nu alweer een aantal jaar voor jouw klanten/opdrachtgevers en heb je een werkplek aan huis en/of binnen een flexwerkplek.
En nu dat belangrijke onderdeel dat je mist…
Je bent geen onderdeel meer binnen een bedrijf, je bent het gehele bedrijf! Het is dus eigenlijk geen onderdeel dat je mist, maar tijdens de dagelijkse werkzaamheden heb je jezelf gedegradeerd tot onderdeel… en dat is niet oké, blijf bij me, ik ga niet vingerwijzen, maar ik ga je wel een waardevolle les meegeven.
Nu je hebt gekozen om zelfstandig onderneemster te zijn, betekent dat dat JIJ alle bureaus vult binnen jouw bedrijf. Gelukkig leven we in de 21ste eeuw en zijn we ontzettend handig, het is niet langer nodig dat alle functies en alle bureaus fulltime gevuld worden. Maar denk je eens in welk functies er ‘vroeger’ binnen het bedrijf waar je werkte vervuld werden:
- Directrice: leiding geven, strategie bepalen en monitoren van de bedrijfsactiviteiten;
- Financieel directrice: zorgdragen voor een gezonde cashflow, financiële doelstellingen uitstippelen en kosten beheren;
- HR manager: er voor zorgen dat werknemers goed en gezond hun werk blijven doen;
- Sales manager: genereren en opvolgen van leads, klanten maken én behouden;
- Account manager: op pad, werkzaam voor en met klanten;
- Marketing manager: marketing plannen uitschrijven, resultaten monitoren en strategie bijsturen;
- Officemanager: zorgdragen voor het gehele backoffice, zodat men optimaal het werk uit kan voeren;
- IT manager: hardware en software draaiende houden en optimaliseren.
Dit zijn 8 bureaus die inmiddels onder jouw verantwoordelijkheid vallen en dit zijn de minimale bureaus, want dit zijn de management functies, tel maar uit hoeveel uitvoerend personeel onder deze managers valt.
Natuurlijk is jouw virtuele ‘kantoor’ kleiner. Je draagt waarschijnlijk geen zorg over uitvoerend personeel of andere teamleden.
Echter, stel je voor dat je al deze functies een bureau zou geven (even in gedachten hoor, anders wordt het wel erg vol op de overloop op zolder 😉 ). Of je er nu 8 pakt of ook extra bureaus indeelt voor de teamleden maakt nu niet zoveel uit.
Hoe vaak is elk bureau in jouw geval bezet? Zijn er bureaus die dagen / weken niemand zien? En wissel je nog wel van bureau gedurende de dag?
Je kan je voorstellen dat het kantoor van jouw werkgever voorheen, zelfs met een kleine bezetting, niet goed had gefunctioneerd wanneer de financieel directeur, de sales manager en de IT’er er eens in de zoveel tijd naar binnen had gevlogen. Dan werden doelen niet gehaald, geen nieuwe klanten gemaakt en liepen de Wi-Fi en computers constant vast.
Neem jezelf als ZELFSTANDIG ONDERNEEMSTER serieus en zorg dat wekelijks al jouw bureaus bezet worden.
Kijk nog even naar jouw agenda en naar de afgelopen dagen. Waarschijnlijk zijn de account manager, de marketing manager en de officemanager best druk aan het werk geweest. Echter, dit betekent dat er 5 manager stil zaten… niet eens na dachten over wat zij de komende tijd moeten doen om het bedrijf draaiende te houden.
Geef elke manager en elk uitvoerend personeelslid de waardering, tijd en het gewicht dat ze verdiend. Daar gaan ze altijd beter van werken 😉 En hoe beter ze werken, hoe beter het resultaat!
Vergeet niet langer de verschillende onderdelen (afdelingen) binnen jouw business, je hebt een bedrijf te runnen!
Ps. ontwijk je sommige bureaus simpelweg omdat je ze spannend vindt, niet genoeg kennis of kunde hebt om het bureau waardig te zijn of blijven resultaten echt uit? Dan ben ik jouw wing woman die je niet alleen introduceert bij de (stoffige) bureaus, maar je helpt afstoffen, plaatsnemen en schakelen we samen de computer en werkzaamheden aan die bij dat bureau horen. Investeer in het ontwikkelen van jouw ondernemer skills, het betaalt zich uit in een prachtig, winstgevend en goedlopend bedrijf waar elke dag werken een feestje is! De Wing Woman Business Boost is echt iets voor jou, de informatie vind je hier.. Wil je even Zoomen om te bespreken waar dit traject jouw business gaat brengen? Een afspraak plan je easypeasy in via mijn online agenda.
Was dit blog waardevol voor je?
Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?
Elke nieuwe blog verstuur ik via mijn maillijst. Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs in jouw mailbox.