Zo stel je wél jouw ideale aanbod samen

17 jun

Als er ergens veel cursussen én frustraties over zijn, dan is het wel je ideale aanbod samenstellen… Het is misschien wel de grootste ‘struggle’ die je als onderneemster kan ervaren, want is jouw aanbod JOU niet duidelijk, voel je het niet helemaal? Dan kan je promoten en sales calls houden tot je een ons weegt, maar geen persoon die klant bij je wordt.

En heb je eindelijk klanten, dan vallen de resultaten (jou) tegen. Aaarrgghhh! Om gek van te worden! Hoe moeilijk kan het zijn, toch?

Dat er ZOVEEL mogelijk is op dit moment, zowel online als offline, is zowel een blessing als een curse. Want de keuze is reuze en dat maakt het vaak knap lastig kiezen. Dag maar dag! tegen je focus, heldere communicatie en blijf lekker achter je eigen staart aanrennen.

De afgelopen maanden waren ook voor mij rommelig. Ik voelde m’n trajecten ook niet meer en dat werd duidelijk… weinig online zichtbaar, nauwelijks nieuwe klanten en een intern teamoverleg met mezelf waarbij ik mezelf in meerdere functies dreigde te ontslaan ; )

Nu ik aan de andere kant van de keuzes sta gaat de zon weer schijnen. M’n hoofd is helder, ik heb weer zin om áán het werk te zijn in m’n business & de stroom nieuwe klanten en sessies gaat steeds sneller én meer ‘vanzelf’ (toegegeven, natuurlijk moet ik wel íets doen hè?).

Best gek toch? Dat een business coach zelf ook met dit stuk struggelde? Ik weet immers heel goed HOE ik een ideaal aanbod samenstel (daarover later in deze blog meer, maar lees even dit door… want het is belangrijk), dus qua kennis zat het wel goed.

Bij jou zit het waarschijnlijk qua kennis ook wel goed. Je hoeft waarschijnlijk niets nieuws te leren om tot een ideaal aanbod te komen. Extra skills zijn altijd fijn, maar er is een belangrijker iets wat je tegenhoudt. En dat is…

FAALANGST!

Want wanneer je voor een transitie staat in jouw business, in het omgooien van je aanbod of door specialiseren, dan is het wel het “wat als…?”-gevoel wat je nu tegenhoudt om door te pakken.

Diep van binnen weet je namelijk HEEL GOED wat je wilt. Je denkt alleen dat het niet mogelijk is, waarschijnlijk omdat je de stappen naar je beslissing toe en het aanbod zelf, te groot maakt. En dus durf je niet, want je overziet het niet en dan… begin je er niet aan want je geef het geen grote kans van slagen, oftewel, de kans dat je faalt is te groot.

En misschien is het maar goed ook, dat je daarom niet kiest of voor je verlangen gaat. Want wie zit te wachten op een verkoper die niet gelooft in wat ze verkoopt? Logisch ook, want voor je het weet ben je veel geld kwijt zonder resultaat…

Zo ging dat ook bij mij… ik voel al jaren dat ik íets met de paarden moest gaan doen, dat daar mijn pad ligt. De stap naar het coachen met de paarden was alleen te groot, ik was geen coach en dan moest ik ook nog leren hoe ik m’n paarden kon inzetten.

En dus besloot ik kleiner te beginnen. Ik ging coachen vanuit wat ik kende: een online business opzetten naast een gezin & grote passie + marketing makkelijker maken.

Steeds meer integreerde ik in m’n advies wat ik zelf ervaarde:

hoe zet ik een niet-standaard business op;hoe stel ik grenzen voor mezelf & voor anderen;hoe laat ik m’n oude rol los en groei ik van ondersteuner naar ondernemer?
En toen was het klaar… ik wist waar mijn waarde lag, ik voelde waar mijn potentiële klant behoefte aan had… we waren een perfect match. En dus was het tijd om door te gaan.

Heel even liet ik me misleiden en dacht ik efficiënter moest gaan werken (terwijl ik echt nog wel ruimte in m’n agenda had), dat ik meer omzet moest gaan maken en dat ik m’n podium moest verbreden.

Maar diep van binnen wist ik… het stuk waar ik blokkeer in m’n werk met klanten is dat we tot de essentie komen en we daarna niet verder komen. Ik kon nog wel 100 uur met ze via Zoom afspreken, maar het ging niet gebeuren.

Dat is namelijk niet mijn werk, maar dat van mijn paarden.

Slik… hoe dan?

Ik worstelde, wurgde en lag nachten wakker… tot ik me over gaf en ‘gewoon’ m’n gevoel ging volgen. Niet m’n verlangens wegdrukken, maar stapje voor stapje vooruit.

En zo bedacht ik gisteravond een groep dag die ik deze ochtend zo goed als vol had… ik heb nog slechts 1 plekje vrij! Gewoon, opeens! Zonder moeite, met een hele grote dosis enthousiasme. Want ja, DIT is onderdeel van mijn ideale aanbod.

Wat heb ik er nu precies voor gedaan om dat ideale aanbod samen te stellen?
Daar heb je deze blog natuurlijk voor geopend, nou… ben je klaar voor het stappenplan à la Lindsy? Komt’ie:

  1. Neem je zorgen, frustraties én gevoel serieus – ja, ook al is het super onpraktisch en heeft het een slechte timing, wanneer je voelt dat het niet (meer) klopt, dan klopt er iets niet;
  2. Onderzoek waar de oorsprong ligt en of hier een praktische oplossing voor te bedenken valt – probeer dat eerst! serieus, soms is het ZO makkelijk dat we over de oplossing heen kijken;Kom je niet verder? Graaf dan dieper – door tijd te nemen om te voelen, je te uiten (praten, jengelen, huilen, etc…) en/of een familie opstelling zonder of met paarden te boeken;
  3. Heb je weer helder waar jouw verlangen, jouw bijdrage aan deze wereld ligt? Schrijf dat eens op… ga Canva prutsen, maak het visueel, tekstueel of spreek het uit – oftewel, ga jouw gevoel en gedachten onderzoeken door je te uiten;
  4. Werk nu eens uit waar de mensen met wie werkt op dit moment staan, waar ze graag naartoe willen & wat jij hier in kan betekenen – maak het niet te groot, het hoeft niet waardevol te voelen, je hebt niets te bewijzen. Dit stuk is iets wat je LEEFT, wat jij toch al als bijna vanzelf doet;
  5. En het geld? Heel simpel: wat heb je nodig om te leven / hoeveel tijd heb je beschikbaar voor klant werk = vraagprijs… – en ja, vergeet daarin de tijd niet om áán je business te werken. Keep it simple!

En natuurlijk heb je nu bij elk punt een “ja maar…”, ik ken je en begrijp het helemaal. Mail me jouw “ja maar….” maar eens terug, die uitdaging ga ik wel aan.

Ik geloof werkelijk dat het samenstellen van jouw ideale aanbod alleen ergens in jouw achterhoofd is vormgegeven, je kunt er nu alleen niet bij of gelooft er niet in. Dat is helemaal oké, dat is dan weer waar ik goed in ben!

Samen gaan we op onderzoek & over tot actie tijdens de Personal Work Retraite waar we bovenstaande stappen doorwerken. Omdat ik geloof dat het makkelijker is wanneer je het niet alleen hoeft te doen en nou ja, omdat ik kan vertalen wat de paarden te zeggen hebben over punt 1 t/m 6 ; ) Want die prikken door alle lagen van onze verzinsels heen en laten zien of e.e.a. weer in beweging komt en of we het juiste pad behandelen.

“Heb je wel eens een paard van 500 kg z’n hakken
in het zand zien begraven?

Probeer jij die maar eens met jouw excuses te verleiden
om in beweging te komen.

Spoiler alert: dat lukt niet, haha!”

Is het tijd om nu eindelijk eens door te pakken? Te gaan voor het mooiste werk wat je je kunt voorstellen? En daar ook nog eens voor betaald krijgt? Boek de Personal Work Retraite en we gaan aan de slag! Ik heb voor de zomer break nog een aantal dagen waarop we aan de slag kunnen, zodat je niet alleen met een fijn gevoel een dagje strand kunt pakken, maar je OOK klaar bent om in september te gaan vlammen! Er is geen fijnere terugkomst na de vakantie dan exact weten waar je je aandacht op gaat richten!

Zie ik je snel op in mijn fijne praktijk ruimte?

Ps. vindt je het coachen met paarden spannend? Begrijp ik! Maar keer op keer zie ik die spanning wegebben in de eerste minuut op de wei, dat beloof ik je. I’ve got your back.

Was dit blog waardevol voor je?

Heb je weer duidelijk waar je je op gaat richten? En heb ik je in de actie modus gekregen?

Elke nieuwe blog verstuur ik via mijn maillijst. Laat jouw naam en e-mailadres achter en ook jij ontvangt mijn blogs in jouw mailbox.

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.

Heb jij mijn e-book al gedownload?

Mijn e-book 'Van leuke business naar serieus bedrijf' helpt je naar jouw Masterplan voor een succesvol bedrijf!

Meer inspiratie? Lees dan ook:

is ondernemen iets voor jou

En weer is er een week voorbij…

identiteit-business

Gedraag jij je nog als kameleon in je business?

wat houdt je tegen

Wat houdt je tegen in je business?

Laat een bericht achter

Laat een reactie achter